- 0 kr
Under 2015 gjorde vi en liten broschyr som beskriver de värderingar som vi står för på Bimo. Nu jobbar vi aktivt med hur dessa värderingar påverkar de olika delarna av vårt arbete och skapar flera olika lösningar för dig som kund som är helt unika för branschen.
Vi på Bimo vill alltid bli bättre
Allt kan alltid bli bättre
INGREDIENSER:
- Vilja
- Självkänsla
- Egenvärde
INSTRUKTION:
Leta vad som är fel - inte vem som gjort fel. Ju mer som förbättras, desto fler nya möjligheter till förbättringar kan identifieras.
“5 varför” är en metod för att öka förståelsen för orsakerna till ett problem. Det vi först tror är sällan det som faktiskt ligger bakom ett problem. Genom att fråga sig varför fem gånger kan man se bortom symptomen och hitta en djupare grundorsak – och den handlar alltid om system/rutiner/helhet, inte om individerna.
”DET FINNS INGA GENVÄGAR DIT DET ÄR VÄRT ATT GÅ”
BEVERLY SILLS
_____
Vi ser möjligheter där andra ser problem
Ingen vill vara syndabock
INGREDIENSER:
- Glädje
- Nyfikenhet
- Förtroende
INSTRUKTION:
Det handlar om att se positivt på problem. Om ingen lägger skulden på dig för ett problem i verksamheten, så kommer du att vara mycket mer benägen att hitta möjligheter till förbättringar och lära dig av situationen. Det skapar en lärande organisation där man går till botten med problem och hittar långsiktiga lösningar istället för att bara släcka bränder.
”En pessimist ser ett problem i varje möjlighet, en optimist ser möjligheter i varje problem”
sir Winston Churchill
_____
Alla på Bimo ansvarar för sin egen förbättring
Vi skyller inte på någon annan
INGREDIENSER:
- Ärlighet
- Självkännedom
- Omtanke
INSTRUKTION:
När man slutar skylla på någon när saker går fel, blir en naturlig följd av detta att man själv inte heller har några ursäkter längre. Man måste helt enkelt själv ta tag i att förbättra. I en kultur där man inte skyller på varandra, tar alla ett större eget ansvar för förbättring.
Eftersom det inte finns några ursäkter måste man ta ansvar själv. Barry Melrose är kandensisk Hockey-coach, han beskriver sitt jobb så här:
“Tränarens jobb är att ta bort ursäkterna från spelaren - inga reseproblem, inga dåliga träningar, inga dåliga spelregler - så att det inte finns någon annanstans för spelaren att titta än i spegeln”
”Den som inte gör några fel, gör oftast ingenting”
E. J. Phelps
_____
Vi har alltid fokus på vår kunds bästa
Vi är kunder till varandra också
INGREDIENSER:
- Ärlighet
- Trygghet
- Professionalism
INSTRUKTIONER:
När våra kunder märker att vi är uppriktiga och ärliga i vår hjälp till dem så ökar deras önskan att vara trogna kunder till oss.
Vi blir utmanade av att vara bättre än våra branchkollegor och är trygga med att vi har möjlighet att utbildas och utvecklas på vårt företag.
”Ett företag som inte gör något annat än pengar är ett dåligt företag"
Henry Ford